INDOOR CYKLOTRÉNINK

09.02.2021

Díky pandemii Covid jsme vloni zažili něco na co jsme nebyli zvyklí. Nemohli jsme cestovat a dělat věci, které nám do té doby přišly jako samozřejmé. Veškeré naše dění se tak soustředilo na pobyt doma a kdo pravidelně sportuje, tak hledal způsoby jak sportovat doma a zůstat alespoň trochu v kondici. Právě díky tomu začalo mnoho lidí využívat ve velkém indoor tréninky na trenažérech, běhátkách, nebo cvičit online hodiny jógy, nebo posilování.

Právě toto byl obrovský impulz pro vývoj a zdokonalení nových technologií cyklistických aplikací díky kterým jsme mohli jezdit online a díky kterým se karanténa dala lépe zvládnout.

Historie cyklistických indoor tréninků je velmi dlouhá, ale vždy se jednalo o klasické válce, které bývaly doma vyráběné a nebyly ničím bržděné. Jezdit na nich vyžadovalo trochu cviku a ne každý se na nich v počátku udržel. Naštěstí pády z nich nebyly moc bolestivé, protože kolo nemělo setrvačnost a při sjetí z válců se kolo prakticky ihned zastavilo. Moje první pokusy o jízdu probíhaly tak, že jsem měl válce vedle sedačky a při sjetí jsem spadl na ní, takže to ani nebolelo. Časem jsem se naučil na válcích jezdit ve stoje i bez držení. Jediné, co mě vadilo byla absence nějaké brzdy, která by cyklistiku ztěžovala, protože jsem jezdil vždy na nejtěžší převod a potřeboval jsem se více vytepat. Řešil jsem to tak, že jsem si dal gumičku na brzdu, která vlastně stále brzdila a tím jsem si tak zvýšil odpor kola.

 

Po válcích jsem upgradoval na trenažér s bržděným zadním kolem. Tehdy to byl Cyclops Fluid.

Tento trenažér byl bržděný olejovou kapalinou a čím rychleji jsem jel, tím větší odpor trenažér dělal. Samozřejmě tato zátěž nešla nijak regulovat, ale do doby, než mi tato kapalina vytekla na koberec to bylo fajn.

 

 

 

Další trenažér, který jsem používal byl již sponzorský Computrainer. Tento trenažér patřil po dlouhou dobu mezi nejlepší trenažéry na světě a trénovaly na něm všechny triatlonové hvězdy. Bylo možné na něm elektromagnetickou brzdou regulovat zátěž ve wattech a také nabízel možnost trenažér propojit s PC a jezdit ,, virtuální realitu ,, To bylo na svou dobu něco, co nikdo jiný nenabízel.

Z dnešního pohledu je to úsměvné, ale na to že se psal rok 2000 to bylo prostě úžasné.

Bohužel firma Race Mate, která Computrainer vyráběla dnes již pro mě nepochopitelně zanikla (ani jí nikdo nekoupil pod svá křídla), což je myslím velká škoda, protože dnes by mohli být o několik kroků napřed oproti ostatním konkurentům v tomto segmentu.

 

V současné době je na trhu několik velmi zajímavých cyklo aplikací, které nyní testuji a jejich srovnání vám připravím v dalším článku. Z tohoto srovnání točím i krátké videorecenze, které jsou na Youtube https://www.youtube.com/channel/UCGoFYjhhw40s1zI5WmyXbFQ

Zatím se to spíše učím, takže se zaměřte spíše na obsah, než na kvalitu zpracování :-)

 

Co je ale důležité pro to, ab jste mohli začít jezdit na trenažéru?

Pojďme se podívat , jaký ,, hardware ,, budete potřebovat:

 

Trenažér

Kromě válců popsaných v článku výše bude ale praktičtější zvolit trenažér. Zkusím popsat základní modely. Bohužel díky situaci jich k dispozici moc není a ty SMART jsou vyprodané a nové dorazí někdy i za 2-3 měsíce.

 

 

Klasický bržděný trenažér - nejdostupnější varianta pro indoor trénink. Celé kolo se upne rychloupínákem do trenažéru a pak se na zadní kolo přitiskne váleček, který kolo brzdí.

Nejčastěji je trenažér bržděný magneticky,nebo kapalilnou. Tento trenažér nejde standardně propojit s aplikacemi jako je Zwift, Rouvy, protože s PC nekomunikuje. Jediné řešení je koupit si senzor rychlosti, který se dává na nábu zadního kola a ten spárovat ANT+ nebo Bluetooth s aplikacemi. Cyklista se bude pohybovat, ale zátěž bude stejná ( nebude se upravovat podle profilu trati)

 

+ cena ( bazarové se dají koupit za pár tisíc korun )

+ váha ( jsou lehké a celkem skladné )

- Nejde regulovat zátěž ve wattech

- Není SMART a nejde propojit s cyklo aplikacemi

- Jsou díky tření zadního kola hlučné

Elektromagnetický trenažér SMART – dražší a o něco chytřejší varianta cyklo trenažérů. Tyto SMART trenažéry již komunikují s cyklo aplikacemi a jsou bržděny elektromagnetickou brzdou, takže se na nich dá nastavit zátěž ve wattech.

+stále dostupná cena cca 7-10.000.-Kč

+možnost propojení s cyklo aplikacemi

+možnost nastavení zátěže ve wattech

-Jsou díky tření zadního kola hlučné

-Nutná častá kalibrace trenažéru

-Maximální výkon těchto trenažéru je 800w ( 6% kopec)

Cykotrenažéry s uchycením zadního kola – tyto trenažéry jsou zase o něco vyspělejší než trenažéry s bržděným zadním kolem. Jsou tiché a zátěž je mnohem vyšší. Ve srovnání s bržděným trenažérem se jízda teprve začíná podobat reálné jízdě na silnici.

+ možnost vyšší zátěže až 1500w ( kopec 10%)

+ tichý chod

+propojení s cyklo aplikacemi

+ možnost využívat software, strukturované tréninky nebo online jízdu ( podle typu trenažéru)

- Zátěž je vysoká, ale není ještě dostatečná (kopec 15% jedete na velkou, protože trenažér neumí větší zátěž )

- Ceny začínají na 14.000 Kč (jsou ale většinou jen na objednání, protože jsou vyprodané)

Cykotrenažéry s uchycením zadního kola dražší trenažéry – tyto treanžéry jsou asi to nejlepší, co je možné na trénink mít. Jsou to nejvyšší a nejvýkonnější modely trenažérů. Umí simulovat zátěž i 2000W což je opravdu dost a 15% kopec bude stejně těžký jako v reálu. Navíc některé trenažéry ( Tacx NEO ) umí v případě jízdy na nerovnostech jako jsou kostky vrnět a vibrovat, aby jste měli pocit, že jedete skutečně po pavé.

+ Výkon trenažérů 2000w

+ Simulace jízdy po nerovnostech (Tacx NEO)

+ Některé trenažéry nepotřebují zapojení do elektrické sítě (Tacx NEO)

+ Trénink a jízda je velmi realistická ve srovnání s jízdou venku

-Cena 25.000-35.000

Trenažér TACX NEO 2 mají stále k dispozici v prodejně Harfasport www.harfasport.cz

Cyklo kola – trenažéry bez možnosti použít vlastní kolo. Tyto trenažéry jsou konstrukčně spíše stacionární kola jako známe ze spinningu, ale jsou vybavené top technologiemi a jsou nastavitelné všemi směry. V tuto chvíli mě napadají asi jen dva modely, co stojí za zmínku.

Tacx Neo bike – trenažér používá jako základ Tacx NEO ( viz výše ) a je postaven jako stacionární kolo. Je navíc vybavený držákem tabletu a větráky, které foukají v závislosti na tepové frekvenci. Kolo má své elektrické řazení, takže je opravdu velmi tiché.

+ velmi tichý chod

+ možnost nastavení pozice a posedu pro všechny typy postav

+ malé větráky součástí trenažéru

- Cena cca 70.000.-Kč

Wahoo Kicker bike – tento trenažér umí oproti Tacx Neo bike naklánění v závislosti na profilu trati. Takže při jízdě do kopce se vám trenažér ,, zvedne na zadní ,, a ve sjezdu naopak. Výhoda těchto trenažérů je kromě tichosti také možnost nastavení posedu pro více osob ( ideální jako jedno kolo v rodině pro partnera/partnerku + děti )

+ velmi tichý chod

+ možnost nastavení pozice a posedu pro všechny typy postav

+ možnost naklápění trenažéru podle profilu trati

- Cena cca 90.000.-Kč

Tento trenažér lze objednat v LBS Sport www.lbs-sport.cz u Martina Vítka

V evoluci trenažérů jsem přes základní trenažéry a kapalinové trenažéry došel až k TACX NEO 2, takže můžu napsat moje zkušenosti s jednotlivými typy. V současné době jezdím NEO 2 a musím říct, že jsem velmi rád, že jsem se rozhodl pro upgrade z Tacx Flux. Jízda je tišší, zátěž odpovídá reálnému ježdění venku a díky online aplikacím na kole trávím o dost více času než v minulosti.

Dokážu si ale představit, že na trenažéru budu i v létě trávit 80% všech tréninků a jen malou část budu jezdit venku. Myslím, že není problém na trenažéru odjet intenzitu a dlouhé kola o víkendu zachovám venku. Tento trend jíž několik let potvrzují nejlepší triatlonoví profíci, kdy veškerý trénink absolvují na trenažérech a venku jen závodí.

Trénink je na trenažéru více efektivní, bezpečný a kdo žije v nějakém světovém velkoměstě, tak nemusí řešit jak se dostane někam na okraj města, kde už může jet na kole….

 

Kromě trenažéru budete potřebovat i další vychytávky, aby Vás trénink bavil a zvládli jste na kole sedět delší dobu. Pojďme se podívat na to, co je dobré k trenažéru mít:

Větrák

Jízda na trenažéru je oproti jizdě venku odlišná. Při venkovní jízdě tělo cyklisty neustále chladí vzduch a díky tomu nemá problém se uchladit. Vyjímky jsou jen při opravdu vysokých teplotách, nebo při jízdě do kopců v teplém počasí, kdy se cyklista pohybuje jen velmi pomalu a vzduch ho tolik neochladí.

Na trenažéru je potřeba mít kvalitní větrák a jezdit ideálně ve vyvětrané místnosti. Sám mám klasický větrák větší velikosti, který funguje dobře i při dlouhých jízdách.

Je možné si ale koupit speciální cyklistický větrák, který fouká v závislosti na tepové frekvenci jezdce a je dostatečně silný. Asi nejlepší na trhu je v současnosti Wahoo Kicker wind.

Podložka pod trenažér

Jak jsem již zmínil v textu, tak se při tréninku budete potit. Proto je potřeba mít pod trenažérem nějakou podložku, aby se Vám pak lépe po tréninku uklízelo. Zde můžete použít buď originální podložky, které nabízí cyklistické firmy, nebo si můžete pořídit gumové podložky, které se používají například pro odhlučnění pračky v koupelně. Tím snížíte i vibrace a vaši sousedé Vás budou mít o něco radši ????

Podložka pod přední kolo

K většině trenažérům se dodává podložka pod přední kolo, aby vyrovnala rozdíl mezí zadním a předním kolem. Často jsem si přední kolo ještě více podkládal, abych docílil permanentní jízdy do kopce. Na trhu je mnoho takových plastových bloků pod přední kolo, nebo pokud je váš budget neomezený, můžete sáhnout pod zvedací podložce předního kola, kterou nabízí Wahoo. Za cca 12.000 může být Váš.

PC / LAPTOP stůl

Pokud budete jezdit na chytrém trenažéru a budete mít propojený pc/ipad k televizi, je dobré mít počítač někde po ruce, protože občas bude potřeba někam na trase odbočit ( ZWIFT) nebo si přepnout jiný úhel kamery. Takže se snažte si vše potřebné nainstalovat co nejblíže k trenažéru, abyste měli vše po ruce a nemuseli pokaždé z kola slézat. Osobně mám vedle kola pc, které je propojené HDMI kabelem do televize. Existují ale i speciální nastavitelné stolky pro indoor riding na kterém můžete při jízdě klidně i poobědvat, nebo pracovat na pc.

Hudba

Díky virtuálním aplikacím není zase tak moc složité a psychicky náročné sedět na trenažéru delší dobu, ale i tak je fajn, když budete mít puštěnou k tréninku hudbu. Sám používám reproduktor a když jedu nějaké závody, tak si dám hudbu do sluchátek, pro větší motivaci.

 

Jídlo/ pití

Je dobré si připravit jídlo a pití někam k trenažéru podle toho, jak dlouho plánujete jet. Díky intenzivní jízdě budete pít 1-2 láhve za hodinu a proto je dobré na to myslet a vše si připravit dopředu. Při virtuálním závodě na Vás nikdo čekat nebude. Některé trenažéry ale umí to, že když jedete sjezd, tak není nutné šlapat, takže máte možnost to odskočit pro nové pití, nebo jídlo. Toto jsem udělal zrovna tento víkend, kdy jsem jel na ROUVY 90 km IM NICE a ve sjezdu jsem si stihl vyměnit pití ???? Jídlo je také dobré nepodceňovat. Sice jedete doma, takže v případě hlaďáku se jen přesunete k ledničce, ale i tak je dobré při delších jízdách. Obecně se snažím při delších jízdách po 60 ti minutách něco sníst ( banán, tyčku)

 

Údržba kola/ trenažéru

Při jízdě se budete dost potit a je dobré kolo co nejvíce ochránit před potem. Buď si na řídítka/ hrazdu dáte ručník, do kterého se budete utírat, a bude sloužit také jako ochrana rámu před potem, nebo existují originální ochrany kola.

Po tréninku je občas dobré kolo také umýt a vyčistit speciálně v oblasti řídítek a hrazdy. Jinak po častějším používání nebude možné potem zkorodované šrouby ani povolit.

 

 

Mezitím co si vyberete trenažér, testuji pro Vás cyklistické aplikace a koncem Února pro Vás bude připravené srovnání. Videa k jednotlivým aplikacím můžete najít zde:

https://www.youtube.com/channel/UCGoFYjhhw40s1zI5WmyXbFQ